Misstroendeomröstning kan jämföras med att en misstänkt har dubbla roller dels som misstänkt och dels som nämndeman vid sin egen rättegång och därmed ha rösträtt i sitt eget fall.
Varför omröstning gällande misstroendeförklaring är odemokratisk liknar kyrkovalet där 82% inte röstade . Misstroendeförklaringen borde göras om.
Misstroendeförklaringar är en i #regeringsformen grundlagsstadgad rättighet som ett skydd för demokratin .
De Nya Svenskarnas starka argument är att
1) När riksdagspartierna väcker misstroendeförklaring ska man se till att alla riksdagspartierna har en partiledare . Vid den senaste omröstningen saknade M en ordinarie partiledare.
2) Regeringen ska under misstroendeprocessen inte få besluta om att tillåta NATO att ha övning på svenska gator och bidra till miljöförstöring genom sina utsläpp och miljögifter. Övningen för även med sig förstörelse samt oljud som skrämmer folk i synnerhet de som lämnat sina länder på grund av krig.
3) I fallen med misstroendförklaringarna mot försvarsministern och statsministern till följd av IT-skandalen bör man ordna så att ingen från S,Mp och V få delta i omröstningen . Ett problem är att en del av de som röstade vid misstroendeförklaringarna tillhörde samma parti som de som misstroendet riktades mot. Den misstänkte sitter som nämndaman och har rösträtt.
M har 83 mandat, C har 22 mandat , KD har 16 mandat, L har 19 mandat , SD har 47 manda
4) Misstroendeförklaring mot regering eller statsminster borde hänskjutas till EU- parlamentet efter beredning av ärendet där.
Enligt nuvarande regelverk och omröstningsprocedur går det ej att fälla någon eller någon regering men däremot kan någon tvingas att avgå. Det har blivit vanligt att påstå att man inte minns något.
Krig utgör ett hot mot mänskligheten och miljön.