Religion – Demokrati- Jämställdhet, D I A L O G U S - episod II

Religion – Demokrati- Jämställdhet
 
                                    D I A L O G U S - episod II
 
I episod 1, problembeskrivning d v s identifiera själva problemet kommer du att presentera resultatet och i episod 2 presenterar du lösningen som bygger på problembeskrivningen. Hur skulle du angripa den avvikelsen utan att påverka någon medborgare eller något trossamfund. Du skall därför I din lösning utgå ifrån tre principer.
 
Den ena är att behandla alla lika enligt principen att människor är födda fria och har lika värde och rättigheter. Den andra är grundlagen RF §2 p6 religionsfrihet där det står frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin religion. Den tredje är att det är demokratin som har givit alla trossamfund religionsfrihet.
 
Problembeskrivning och lösningen skall du sedan presentera i klassrummet under religionsundervisningen och förhoppningsvis med hjälp av din lärare får du hjälp med att presentera detta för övriga klasser och så småningom i övriga skolor i hela Sverige. När du är klar med allt detta och tagit med dig kritik och synpunkter kommer du att presentera detta i form av FN:s rollspel för fred och EU-medborgarinitiativ. Lösningen skall inte enbart tillämpas i Sverige utan inom hela EU och övriga länder.
 
Du utgår ifrån att krig utgör ett hot mot miljön och mänskligheten och därför tog du kontakt med den svenska miljöaktivisten Greta i syfte att förena kampen för miljön och klimatet med denna konfliktlösningsmodell. Du kontaktade Greta men väntar på svar.
 
 
Under tiden som du arbetar med lösningen fick du meddelande om att den 16-åring som var din stödskolkamrat som gillade din idé och som skulle rösta i nästa kyrkoval blev skjuten och avled av sina skador. Du förlorade alltså din högra hand som påminde om det svensk-norska projektet, Volvo mot olja-affären, där Norge skulle bli ett bilindustriland och Sverige skulle bli ett oljeland där projektet leddes av dåvarande Volvo-chefen och folkpartisten Pehr Gyllenhammar som förlorade sitt viktigaste stöd i slutet av projektets genomförande då stödet plötsligt omkom i en bilolycka då han var på väg till ett möte där de skulle fatta ett beslut i affären, en affär som är värd 600 miljarder som aktieägarna satt stopp för. Norgeaffären i slutet av 1970-talet sprack. Du blev nyfiken och begav dig till biblioteket och internet för att läsa om den affären. Jag rullar som Volvo sade du till dig själv. Den händelsen ledde dig till tanken till fredsavtal med Israel och mordet på fredspristagaren egyptens president Saddat 1981 även mordet på Olof Palme.
 
Du gav således inte upp utan fortsatte dina ansträngningar för att söka bland dina främsta motståndare både i skolan och utanför för att få en idé om hur du skulle gå vidare. Nu förväntar du dig att Svenska Kyrkan och de som röstade i kyrkovalet kan bidra med sin erfarenhet och förutom det också en reaktion från de fria kyrkorna.
 
En övergång från kyrkoval till ett multireligionvalsystem i de länder som redan tillämpar kyrkoval och att införas i övriga nationer. Det är det som är lösningen som du kommer att presentera. Vad multireligionvalsystemet är och hur det tillämpas kommer du att presentera i den tredje episoden
Krig utgör ett hot mot miljön och mänskligheten

Religion – Demokrati- Jämställdhet

                     D I A L O G U S

I din skola , högstadiet eller gymnasiet där religionsundervisning sker skall du som elev oavsett din religion ta upp frågan om möjligheten att alla som har fyllt 16 år får samma rättighter och möjligheter att utöva demokrati två år innan det allmänna valet och tre år innan EU-valet.

Hur du går till väga

  • Elevdemokrati

  • I klassrummet där lärare och elever träffas

  • Svenska kyrkan

  • Andra trossamfund

  • Skolminister, demokratiminister

  • Massmedia

Du kan börja med elevdemokratin, sedan går du vidare i form av teater eller skådespeleri som kan visas för allmänheten. Engagera gärna dina föräldrar, vänner och bekanta, både yngre och äldre som har samma religion eller en annan tro.

 

Du är en kristen elev som är medlem i svenska kyrkan, fyllt sexton år och som har fått veta att du har rösträtt i svenska kyrkan. Du blev glad av att kunna utöva demokrati på riktigt och inte endast genom ungdomsförbundet och genom elevdemokratin. Du kommer med din rösträtt att påverka kyrkans arbete samt valet av vilka som skall sitta i kyrkomötet som är det högsta organet.

Vidare fick du veta att även riksdagspartierna, vilka du ska rösta på när du har fyllt aderton, deltar i kyrkovalet. Således upptäckte du orättvisor och brister i demokratin vilket innebär att inte alla som röstar på riksdagspartierna vid det allmänna valet har rösträtt i det valet, kyrkovalet, där SD deltar aktivt.

Du frågade vilka som inte har rösträtt.

Du fick svaret att de som tillhör en annan religion än kristendomen/protestantismen t ex judendom, buddism, islam, hinduism även katoliker och ortodoxa kristna. Bland dessa finns statsråd, riksdagsledamöter, EU-parlamentariker och f d demokratiministrar.

En minister har inte rösträtt i ett demokratiskt och jämställt land som Sverige undrade du.

Kanske de inte känner till sina egna grundläggande rättigheter.

Du undrade vidare om en minister inte känner till sina grundläggande rättigheter hur skall då han eller hon kunna hävda andras rättigheter ?

Någon måste ha informerat dem om det valet eller så följer de inte med vad som händer i Sverige.

Du svarade att du har både rösträtt och rätten att avstå ifrån att rösta medan andra varken har rösträtt eller rätten att kunna avstå ifrån att rösta.

Du tog upp dessa frågor till diskussion inom elevrådet där du startade en dialog som utmynnade i ett slagsmål mellan de som tror på den heliga som inte begriper att det handlar om deras egna rättigheter och motståndarna som försöker hävda de som tror på den heligas rättigheter.

Du fortsätter emellertid diskussionen i klassrummet där religionsundervisningen sker i närvaro av läraren samtidigt som du undrar hur demokratisk är läraren, är han kanske religiös?

I klassrummet frågade du din studiekamrat som sitter bredvid dig; Har du rösträtt i kyrkovalet?

Svaret är nej därför att hon inte är kristen.

Har du inte fått rösträtt av ditt trossamfund?

Nej, de röstar inte och har inget val som kyrkovalet.

Vill du inte praktisera demokrati två år innan det allmänna valet så att du vet hur ett val fungerar på riktigt frågade han.

Självklart men mitt trossamfund tillåter inte det och mina föräldrar känner inte heller till något som heter kyrkoval.

Du som är född i Sverige måste ha hört eller läst om kyrkovalet som även tillämpas i Norge och Danmark.

Jag bryr mig inte om det svarade hon.

Hur ska då dina föräldrar och deras samfund som är flyktingar bidrar till demokrati, utveckling och fred?

Du upptäckte således likadana åsikter även inom andra trossamfund inklusive kristna trossamfund.

Du gav inte upp med rubriken de som har rösträtt och kan avstå från att rösta och de som inte har rösträtt och kan således inte avstå från att rösta, inleder du diskussionen I klassrummet I ämnet religionskunskap.

Sedan fortsätter du med samma diskussion under alla lektioner i religionsundervisningen

Du lyckades emellertid få stöd av några elever som tillhör en annan religion och ni bestämde er för att göra besök hos alla trossamfund med start av svenska kyrkan.

Av svenska kyrkan fick du svaret att andra trossamfund kan också arrangera egna val.

Du nöjde dig dock inte med detta svar och frågade varför riksdagspartierna deltar aktivt i kyrkovalet.

Du utvecklade dina argument och poängterade att det inte är praktiskt att varje trossamfund skall ha ett eget valsystem. Svenska kyrkan har egen lag, lagen om svenska kyrkan, har egen budget och har dessutom ett eget valsystem, kyrkovalet i vilket riksdagspartierna som man brukar rösta på deltar i med undantag för dem som tillhör en annan religion.

Ni kom dock fram till att svenska kyrkan inte är intresserad av detta och de hänvisade till politikerna och riksdagen som en politisk fråga.

Med samma argument bestämde du med dina stöd/skolkamrater att besöka andra trossamfund.

Även där blev du besviken, du fick ett liknande svar som från svenska kyrkan.

Hur ser föräldrarna på problemet, du gick vidare och frågade några föräldrar.

Även där fick du ett liknande svar att de inte är kristna.

Inte heller av katoliker och ortodoxa fick du ett positivt svar.

En sista utväg är att diskutera frågan med skolministern och demokratiministern där du föreslår en övergång från kyrkoval till ett multireligionvalsystem så att alla, oavsett religion får rösträtt.

Sedan bestämde du dig för att vända dig till massmedia och kom fram till att flera journalister inte har rösträtt. Du frågade vidare om deras barn som har fyllt sexton år har praktiserat demokrati två år innan det allmänna valet.

Du slutade din diskussion med att hänvisa till en av demokratins grundbultar, nämligen religionsfriheten som har givit alla trossamfund frihet att utöva sin tro.

Valet mellan att upphäva religionsfriheten eller ta bort alla religioner är dock inte möjligt.

Krig utgör ett hot mot miljön och mänskligheten.


Kan bisexualitet avgöra Sveriges Natomedlemskap och därmed fälla den nya regeringen ?

Kan bisexualitet avgöra Sveriges Natomedlemskap ?

Hur stor är sannolikheten att Turkiets president som är muslim kommer att skaka hand med en utrikesminister med bisexuell läggning och dessutom godkänna Sveriges medlemskap i Nato ?

 

Som källa bilden ovan som är hämtad från Wikipedia avsennde den nye svenske utrikesministern.

Så kommenterade f d statsministern Stefan Löfven om den från Turkiet härstammande bostadsministern som tvingades avgå som minister “ har man ett ansvar för att agera på ett sådant sätt att det aldrig råder några tvivel om vilka organisationer eller värderingar man företräder. Därför är det djupt beklagligt att Mehmet Kaplanhamnade i det sällskapet och han har förstått att han måste vara mycket noggrannare “

 

Låt Norge ansöka om EU-medlemskap i stället för att Sverige ska ansöka om Natomedlemskap, annars har vi Swexit på nära håll !

Krig utgör ett hot mot miljön och mänskligheten.


Hur kan 20,54% av väljarna underkasta sig 19,10 % samt låta sig

Hur kan 20,54% av väljarna underkasta sig 19,10 % samt låta sig uteslutas från att delta I regeringsbildningen och ej heller tilldelas någon statsrådspost.

 

Om dessa 20,54% av väljarna kommer att arbeta som tjänstemän och icke med politik är det till att betrakta dem som teknokrater med mycket höga löner och förfoga över en stor förmögenhet.

Vad kommer den tredje överenskommelsen att få för namn efter valet 2022, den frågan har redan blivit ställd till väljarna innan valet.

Sverige styrs genom olika överenskommelser, från decemberöverenskommelsen till januariöverenskommelsen och nu till Tidöövenskommelsen vilken kan komma att leda tll apartdheid.

Fackföreningsledarna fick en ledande politisk roll vid de två första av ovan nämnda överenskommelser medan den tredje överenskommelsen kan beskrivas som teokratiska karikakyrer vilka styr Sverige bland dessa finns bl a en nunna f d Livets Ord-aktivist, ayatolla Baly och högernationalisten som utgör risk för rikets säkerhet enligt den f d regeringen. Dessa tre inbillar sig att de ska kunna införa visitationszoner, tiggeriförbud, gängkriminalitet och ett Nato-medlemskap.

Om folkpartiets Ola Ullsten ensam kunde bilda regering under tiden 18 okt 1978 till 12 okt 1979 när Torbjörn Fälldins första regering föll på kärnkraftsfrågan under den gamla tiden, hur kan det komma sig att samma parti som nu går under namnet Liberalerna kapitalt i modern tid har misslyckats och hamnat i knäet på SD?

Den tilltänkta teokratiska regeringen kommer att bli mycket kortvarig alternativt att den tilltänkte statsministerkanditaten lider nedelag vid statsministeromröstningen redan i morgon. Johan Persson, Ulf Kristersson, Ebba Busch och Jimmy Åkesson kommer att bytas ut av sina repektive partier och i och med det kommer SD att splittras eller upplösas.

Om det inte är IDEA International Institute for Democracys fel så är det demokratin som totalt har havererat.

Krig utgör ett hot mot miljö och mänskligheten


Samlingsregering , defination och kriterier som måste uppfyllas .

I kris bildas samlingsregering

 

När den f d finansministern som nu leder en övergångs regering fick ärva en ohållbar politik som Decemberöverenskommelsen , DÖ och Januariöverenskommelse, J-Ö skapades en internationell kris genom att den svenska neutralitetspolitiken övergavs och hon vill ansluta sitt land till militärpakten Nato utan en föregående folkomröstning samt underkasta sig Turkiet vid sidan av den pågående svenska krisen med b la skottlossning som i sin tur har lett till ett ytterligare en regeringskris , d v s det är omöjligt att styra landet genom någon annan form av regeringsbildning än en samlingsregering .

De två överenskommelse rna som Decemberöverenskommelsen , DÖ och Januariöverenskommelse, J-Ö som gällde under mandatperioden 2014-2018 och 2018-2022 var i praktiken att betrakta som samlingsregeringar utan opposition då oppositionen själv gick med på att samarbeta med S regeringen vilket utgjorde skada på den demokratiska kulturen där hämnddemokratin tillämpades . Talmännen , politiska rådgivare , statsvetare och journalister hade möjlighet att stoppa en sådan utveckling .

Den tredje grunden till att ge stöd till en samlingsregering är att S-partiledare Magdalena Andersson uttalade sig öppet om ett politiskt samarbete med M .

Den fjärde grunden är att S-partiledare Magdalena Andersson själv föreslog att den nyvalde talmanen skulle vara från M .

En samlingsregering är en regering som huvudsakligen består av de två största politiska partierna av vilket det ena var i opposition under förra mandatperioden , S och M, och som är villiga att ingå ett politiskt samarbete för att kunna lösa specifika frågor b la skottlossning, högerextremism , neutraliteten , om hur Sverige skall hålla sig till diktatorer , undvika ett tredje värlskrig och hotet om användning av kärnvapen till ändring av kyrkovalet och användning av folkomröstning .

Samlingsregeringen ska fungera under en begränsad period om 1-2 år och sedan upplösas t ex fram till nästa EU-val 2024 .

Oppositionen kommer under samlingsregeringen att avstå från sin sin roll som politisk motståndare eller acceptera detta alternativ eller tvingas att gå med eller att bli nonchalerade oavsett valresultat,

1) Att landet befinner sig I en långvarig kris eller djup kris

2) två största partierna so m var i opposition frivilligt ingår ett politiskt samarbete för att kunna lösa denna plågsamma kris oavett valresultat och opposition .

3) Oppositionen kommer att ligga vilande men kan ge stöd till samlingsregeringen , oppositionens positiva effekt, för landets bästa.

4) Samlingsregeringen gäller under en begränsad mandatperiod med specifika arbetsuppgifter att lösa.

När S-regering avgick efter valet föreslog Andersson ett politiskt samarbete med M , M som fick uppdrag av talmanen att bilda regering hade kännedom om att S föreslog en modrat talman .

M saknar kapacitet att stabilt styra landet oavsett hur många partier man vill samarbeta med då Ulf Kristersson inte vill underkasta sig SD och J. Åkersson och att S, V , C och MP i princip är emot att SD får någon statsrådspost.

Den enda regeringsbildningsform som fungerar är att M som var i opposition under mandatperioden 2018-2022 tar ansvar för att lösa den kris som Sverige har plågats av under en längre tid genom att talmannen tar initiativ och föreslår ett unikt politiskt samarbete med S nämligen att som under andra världskriget bilda en samlingsregering. I händelse av att M inte klarar det uppdraget kan S tillsammans med C, MP L . V kan acceptera att står utanför som stöd till samlingsregering utan SD .En aktiv opposition som demokratin kräver gäller inte under samlingsregeringens mandatperiod och regeringen går inte heller att fälla.

Reaktionen annars kan bli liknande den svenska eu-parlamentarikerns som framträdde i parlamentet med ett vasst föremål som hon genom sin vrede kunde ha stuckit i någon

EU -gubbe. Att kvinnorna klipper sitt hår på det sättet som hon visade är ett vanligt förekommande sätt att uttrycka sin sorg och inte sin vrede !

Att få alla kvinnor i eu- parlamentet, som Ursula von der Leyen, att klippa sitt hår i solidaritet med iranska kvinnor är svårare än att solidarisera sig med kriget i Ukraina.

Om EU-parlamentariker inte kan påverka genom politiska och demokratiska medel kan kampen uttryckas på samma sätt som i Iran .

Krig utgör ett hot mot miljön och mänskligheten.


Menar EU och USA att Israels annektering är laglig medan den ryska är olaglig ?

Är Israels anektering b la av Golanhöjderna 1967 laglig enligt EU , USA och Putin ?

 Om hotet från Nato av Ryssland motiveras som orsak till annektering , varför är då inte hotet från USA som ger miltärt stöd till Israels annektering att betrakta som ett hot mot de arabiska länderna ?

Är det inte så att USA, Ryssland, Israel och Nato systematiskt begått folkrättsbrott ?

Här diskuteras inte hur en diktator beter sig utan de demokratiska ländernas beteende .

En diktator kan genom hämnddemokrati värva flera demokratiska länder medan en demokrat som genom hämnddemokrati vänder sig till en diktator i syfte att störta en annan diktator inte kan värva en enda diktator d v s demokratisera. Demokratiseringprocessen under kommissionens ordförande Ursula von der Leyen har lett till att de diktatoriska länderna har blivit fler och att EU -länderna har blivit fattiga .

Om , igen, EU saknar förståelse för den demokratiska kulturen kan SD , Högerextrema Italiens bröder ,Le Pen och Marine Le Pen som jämföra Sverige med Ungern och Polen växer ytterligare .

Frankike, Polen , Ungen och Sverige är ju medlemmar i EU som omvandlats till Nato d v s EU = Nato vilket kan leda till Swexit.

 

Hämnddemokrati och blankdemokrati är två komponenter som gynnar diktatoriska styren .

Stödet till kriget i Ukraina , medlemskap i Nato utan föregående folkomröstning , vapenexport till Turkiet i utbyte mot ett godkännande till ett Natomedlemskap , Saudiarabiens medling med Ryssland om den svenske krigsfången och kurdernas fråga kan ha bidragit till det eskalerade våldet i Sverige som varken regeringen eller polisen har kontroll över. Man brukar säga att medborgarna är gisslan i sitt eget land, ett annat utryck för flyktingar i sitt eget land .

Om en regering inte kan skydda sin befolkning betraktas medborgarna som flyktingar i sitt eget land !

Om det eskalerande våldet i Sverige har ökat kan detta delvis bero på den svaga regeringen som saknar opposition , dels talmannens fel som inte har tagit initiativ till att bilda en samlingsregering samt den den dåliga oppositionen . Det är lättare att välja talmän än att bilda regering.

Under talmannen har demokratin havererat och en opposition som utgör grundbulten i en demokrati saknas. Alla riksdagspartier har blivit ja -sägare till att Sverige bl a ska överge sin neutralitetspolitik och att Sverige ska ansluta sig till miltärpakten Nato .

En stark oppostion utgör nämligen en av grundbultarna i en demokrati men i svensk politik saknar en sådan opposition och utrikespolitik, som är mycket viktig för flyktingar. Detta saknades under valrörelsen 2022.

En blank demokrati har skapats av riksdagen då 260 av 349 ledamöter röstade på två frånvarande och två av riksdagsledamöterna röstade felaktigt alltså visste inte hur en votering fungerar i riksdagen som de är valda till.

Om talmannen inte skyndsamt kan ta initiativ till att bilda en samlingsregering bestående av S+ M + MP+ C + V + L kommer varken Kristerson eller Andersson kunna bilda en fungerande stabil regering.

I kris bildar man nämligen en samlingsregering och inget annat . Sverige som också på grund av den ohållbar politik hamnat i ett ett problematiskt ekonomiskt läge och energiproblem har drabbat de svenska hushållen och de befinnar sig i en mycket djup kris som kräver en samlingsregering som ovan.

Sverige, från stormakt som vi inte vill ha till välfärdstat som skulle ha utvecklats till fattigdom som en följd av den ohållbara politiken.

Nej till hunger-regering !

Krig utgör ett hot mot miljön och mänskligheten.


RSS 2.0